DOLAR 16,7832
EURO 17,4971
ALTIN 974,661
BIST 2443,77
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa °C

Guillaume Apollinaire

22.11.2020
A+
A-

Sürrealizm, diğer hareketler gibi kendisinden önceki hareketlerden etkiler alarak varlığını Fransa’da hissettirmiştir. Bu hareketlerden biri olan kübizm, Guillaume Apollinaire mihmandarlığında ete kemiğe bürünerek sürrealizmi beslemiştir.

Paris’e yolunu yirmi iki yaşında düşüren Apollinaire, edebiyatçılar dışında ressamların ortamına da girip çıkmış, es geçilemeyecek bir edebiyatçı olduğu kadar, malzemelerine hâkim bir ressam olarak da kabul görmüştür.

Pablo Picasso ve George Braque gibi ressamlarla tanışan Apollinaire, kübizmin temsilcileri arasında şair olmadığını görünce, bu boşluğu doldurmak için resimden çok şiir çalışmalarına yoğunlaşmıştır.

1903’ten itibaren, hemdertlerini bir çatı altında toplamak düşüncesiyle dergi yayımlamaya da başlayan Apollinaire, resimden hemen kopmadığını, hem tanıştığı ressamlara destek olarak hem de resim odaklı eleştiri yazılarını çoğaltarak belgelemiştir.

İlk şiirini 1903 yılında yayımlayan Apollinaire, bu şiirden itibaren noktalama işaretlerini kullanmayarak, noktalama işaretleri kullanılmadan da şiir yazılabileceğini vurgulayarak okurunu kübist şiire yönlendirmiştir.

Sürrealizmi besleyen ancak kalbi bu hareket için atmayan Apollinaire, kendisini orfizmle bulmuştur.

Antik Yunan mitolojisinde adı geçen şair ve müzisyen Orpheus tarafından kurulduğu rivayet edilen bu hareket, öteki dünya hakkında vaatler vermeyi amaçlamıştır.

Kübizmden hareket etse, sürrealizmi kübizmle beslese ve orfizm sayesinde kendisini biraz daha huzurlu hissettiğini söylese de, Stephane Mallarmé’nin açtığı sembolist kulvarı genişletme derdiyle de fırçasını ve kalemini elinden düşürmeyen Apollinaire, bir bohem ve tepeden tırnağa melankolik olarak, özellikle lirizmden uzak durmasıyla da, zor değil, zorlu yolu tercih etmiş bir kalem ve fırça erbabıdır.

Bilindiği gibi, poetikalarını, ya bohem atmosfere tecrit edilerek, ya da gönüllü olarak orayı mesken tutarak konumlandıran birçok imza, lirizmin paçalarından bir şekilde tutunarak şiirlerini çıkmaz sokaklara sürüklemiştir ancak Apollinaire, melankolinin eşliğinde olabildiğince geniş bir kulvar açtığı halde lirizm, şiirlerinin kıyısından bile geçememiştir.

Diğer Fransız şairlerine göre şiirleri Türkçeye daha fazla kazandırılan Apollinaire’i Türkçe dillendiren şairlerin birçoğunun; Cahit Sıtkı Tarancı, Necati Cumalı örneklerinden de görülebileceği üzere, lirizmden kopamamaları, yanlış anlaşıldığını berrak bir şekilde göstermektedir.

Türkçe şiir lirizmi melankoliden özellikle Edip Cansever ve Cemal Süreya ile koparmıştır. Söz Apollinaire’in poetikasından açıldığında,  Süreya ve Cansever’in şiirlerine, melankolinin lirizmden koparılması bağlamında geri dönülememesi Türkiye’deki edebiyat eleştirisinin en önemli eksikliklerindendir.

Eleştiri, yerini analize bırakmadığı, analiz de sadece bir alanda pineklediği, alanlar arasında tur atmadığı müddetçe eksikliklerin çoğalması, Guillaume Apollinaire gibi şairlerin yanlış anlaşılmalarının önüne geçilememesini sağlayacaktır.

YAZARIN EKLEMİŞ OLDUĞU YAZILAR
9 Kasım 2020
7 Mayıs 2020
21 Ekim 2020
1 Kasım 2020
8 Ekim 2020
18 Ekim 2020
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

sikiş porno sex porno seyret porno porno izle hack forum