DOLAR 32,3292
EURO 35,0348
ALTIN 2300,33
BIST 8978,6
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa °C

Tekin Büyükkaya

08.10.2020
A+
A-

Ardahan’ın ilçesi olan Hanak; Arguvan ve Acıpayam gibi folklorik zenginliğiyle ön plandadır. 11 Nisan 1980’de, kırk beş yaşında öldürülen Ümit Kaftancıoğlu, gözlerini buraya bağlı Koyunpınarı köyünde açmış ve adını Türkiye’ye duyurmuş kıymetlilerdendir.

Halk âşıklarından; destan, masal, türkü ve efsane dinleyerek dağarcığını zenginleştiren, asıl adı Garip Tatar olan Kaftancıoğlu, Hanak folklorunu Türkiye’ye tanıtmak için yola çıkanların rol modelidir.

Bu Dağlar Kömürdendir adını taşıyan Türküsü dillere pelesenk olan Tekin Büyükkaya bu isimlerdendir.

Hanak’ta 1962 yılında doğan Büyükkaya, edebiyat ve müzikle, Kaftancıoğlu gibi çocukluk yıllarından itibaren ilgilenmeye ve öğretmen okulunda okuyan abisinin sayesinde; Karac’oğlan, Pir Sultan Abdal ve Dadaloğlu gibi şairlerin dizelerini belleğine nakışlamaya başlamıştır.

Kaftancıoğlu’nun TRT için hazırladığı Dilden Dile adlı program, Hanak özelinde Türkiye folklorunu tanımasına vesile olmuştur.

Kaftancıoğlu’nun çalıştığı İstanbul Radyosu’na Ses Sanatçısı unvanıyla dâhil olan Büyükkaya; Neriman Altındağ Tüfekçi, Nida Tüfekçi, Yücel Paşmakçı, Ali Ekber Çiçek gibi kalburüstü imzalarla tanışmış ve onlardan teorinin pratiğe, göze sokmadan nasıl dökülebileceğini kavramıştır.

Hanak Folkloru adını verdiği kitabıyla birikimlerini okurlarıyla paylaşan Büyükkaya, karşılaşma fırsatı bulamadığı Kaftancıoğlu’nun programının devamı gibi düşünülebilecek Duygular Dönüştü Söze’yi hazırlayıp sunmuştur.

Büyükkaya’nın kaynağında yer aldığı veya derlediği eserler, dinleyenin gözlerinin önüne sadece Hanak ve çevresini getirmez çünkü Büyükkaya’nın da amacı Kaftancıoğlu gibi Hanak’tan Türkiye’ye seslenmektir.

Pastoral ile liriği yoğuran bu eserlerin zorluk yaşanmadan seslendirilebileceğini düşünmek, düşüneni yanılgıya sevk edecektir çünkü onlar, sadece yorum değil, icra yeteneğinden mahrum olmayan sesler için hazırlanmıştır.

Bu hakikat aslında sadece Büyükkaya’nın kaynağında yer aldığı ve derlediği ezgiler için geçerli değildir. Türkü formundaki eserlerin hepsinin, icranın ne olduğunu bilen seslerle canlılıklarına canlılık, diriliklerine dirilik kattıkları unutulmamalıdır.

Romancılığı ve hikâyeciliği de hatırı ziyadesiyle sayılır bir düzeyde olan Kaftancıoğlu, yereli anlatmış ancak yerelliğin laubaliliği tuzağına saplanmamıştır. Büyükkaya sözü edilen tuzağa düşmemesini Kaftancıoğlu gibi bir ismin izini takip etmesine borçludur.

Büyükkaya’nın Kaftancıoğlu’ndan etkilenmesini, taklit etme değil, el alma geleneği açıklayabilir.

Bu geleneği ısrarla taklitle özdeşleştirenlerin, Ümit Kaftancıoğlu ile Tekin Büyükkaya’nın çalışmalarına, ayrıntıları es geçmeden yeniden eğilmeleri gerekmektedir.

YAZARIN EKLEMİŞ OLDUĞU YAZILAR
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

sikiş porno sex porno seyret porno porno izle hack forum